تقویت حنجره

بیشتر خواننده ها دوست دارند صدایی بم داشته باشند.
اما این کار مستلزم داشتن حنجره ای قوی و همچنین تقویت صدا است.
البته که منظور ما از تقویت حنجره فریاد زدن نیست بلکه میخواهیم شما بتوانید پس از گذشت سالیان صدای خود را حفظ کنید.
حتما تاکنون خواننده هایی را دیده اید که پس از مدتی صدای خود را از دست میدهند و دیگر قادر نیستند مانند قبل آوازخوانی کنند.
اما در مقابل خواننده هایی نیز هستند که پس از گذشت سال های بسیار همچنان حنجره آن ها قوی و صدای آن ها شفاف و زیباست.

ابتدا به شما مواد غذایی را معرفی میکنیم که موجب تقویت حنجره تان خواهد شد.
همچنان موادی را گه موجب آسیب رساندن به صدای شما خواهد شد را خواهیم شناخت.

مواد غذایی تقوبت حنجره

معجون عالی برا تقویت صدا

اگر دوست دارید که مانند خواننده های حرفه ای صدایی زیبا و شفاف داشته باشید این ماده خوراکی را از دست ندهید.
به عقیده متخصصان طب سنتی معجون شیرانجیر یکی از بهتری خوراکی ها برای تقویت صدای خواننده ها است.
برای تهیه این معجون انجير خشك شده را در مقداري شير تازه بجوشانيد
و متناسب با حجم آن یک تا ۲ قاشق آرد و سر قاشق چاي‌خوري دارچين اضافه كنيد.

پیاز بخورید و خوش صدا شوید

یکی ديگر از روش‌هايي كه با كمك آن مي‌توانيد معجزه ای ماندگار در حنجره‌تان ايجاد كنيد اين است كه يك پياز تازه و سالم را کبابی كنيد.
باری تهيه اين پياز کبابی بايد از سلامت پياز مطمئن شويد.
آن را خوب بشوييد و پوست اضافه آن را جدا كنيد و سپس آن را به خوبی درون فويل بپيچيد و روی منقل پر از ذغال يا درون فر قرار دهيد.
بعد از آماده شدن پياز و از بين رفتن حرارت پياز را ميل كنيد.
خوردن اين پياز یک بار در هفته به شما كمك میکند تا صدایی شفاف و واضح داشته باشيد.
متخصصان طب سنتی مصرف پياز کبابی را به افرادی كه درحال آموزش خوانندگی هستند توصيه میکنند.

کلاس آموزش خوانندگی

ویتامین هایی برای تقویت حنجره و آوازخوانی

گنجاندن ويتامين c در برنامه و سبد غذایی روزانه تاثير زیادی در تقويت حنجره و بهبود عملكرد آن دارد.
اثرگذاری ويتامين c بر طراوت و شادابی سلول‌ها و بافت های حنجره و تارهای صوتی است.
بنابراين توصيه شده تاهر گونه مواد غذایی حاوي ويتامين c را به برنامه غذایی خود اضافه كنيد.
بهترين خوراکی های حاوی اين ويتامين معجزه‌گر پرتقال، کیوی، ليموترش است.

آسان ترین راه برای داشتن بهبود خوانندگی

اگر در جست و جوی راهی ساده و بی دردسر برای تقويت حنجره، عضلات و تارهای صوتی هستيد، میتوانید از شربت عسل استفاده كنيد.
برای تهيه اين شربت کافی است ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری عسل را درون يك ليوان آب نيمه ولرم بريزيد
و آن را هم بزنيد تا کاملا در آب حل شود و اثری از آن باقی نماند.
نوشيدن يك ليوان از اين شربت در زمانی كه میخواهید به تمرینات آموزش خوانندگی بپردازید توصيه شده است.

تمریناتی برای تقویت خوانندگی

هنگام دم یا نفس کشیدن هوا در دو قسمت شکم وسینه پر میشود
پس در وقت خواندن می باید به این موضوع توجه گردد تا متعادلاَ از این دو ناحیه نفس گیری صورت گیرد.

زمان نفس گیری از اهمیت زیادی برخوردار است
یعنی خواننده نمی تواند بی قید باشد وهر وقت و هر کجای آهنگ که خواست نفس بگیرد
زیرا وزن ملودی یا خط آهنگ را دست خوش نابجائی می کند
و یا نظم ناشی از شدت وضعف های طبیعی آن را بر هم می زند.
بهترین موقع و بهترین جائی که می توان نفس گرفت
انتهای جمله ها یا خطها یا حتی موتیف ها و نت های کشیده که معمولاً چندین نت با خط اتصال در گروه های کوچک و بزرگ با هم یکپارچه و وابسته و همبسته می گردند می باشد
به گونه ای که روان بودن خط ملودی دچار نقص و سکته ( نا بجایی زمانی ) نشود
و جریان طبیعی آهنگ از رعایت به موقع شدت و ضعف های اجرایی حفظ شده و در ضمن خواندن نیز آسان گردد .
اگر چه این قاعده در نوازندگی هم مورد توجه است .

در تلفیق شعر و موسیقی برای هر بخش یا سیلاب کلمات یک نت منظور می شود
به عبارتی هر بخش یا قسمتی از کلمه منطبق است بر یک نت ( کشش و صدا )
اما برای ایجاد زیبایی در خط ملودی گاهی یک سیلاب ممکن است با چند نت بیان گردد
که در این صورت روی آنها خط اتصال قرار می دهند و خواننده چند صدا را با یک سیلاب از کلمات اجرا می کند.

آموزشگاه موسیقی

 

در رابطه با خروج صدا از مبدع حنجره تا گوش شنونده در فواصل مختلف به عنوان تکنیک های آوازی نظریات گوناگونی وجود دارد.
آنچه در این جا قابل یاد آوری است یکی راحت و غیر عصبی خواندن ناشی از راحت فکر کردن و نگرش باز خواننده است
و دیگری بیرون دادن صدا به شکل «آ و اُ»(A-O) با نظر به فرستادن آن به دورترین فاصله ی ممکن می باشد.
یعنی حالت دهان و گلو بشکلی بسته نباشد که صدا به صورت کسره وفتحه ( اَ و اِ ) به گوش برسد
حتی اگر آهنگ طبیعی کلمات ( آ و اُ ) نباشد, چه اینکه حجم و رسائی و برد چندانی نخواهد داشت.

نکته ی دیگر بر واضح و شفاف بیان کردن کلمات است.
برخی از خوانندگان بدلیل اینکه خودشان شعر و کلمه رو می دانند،
به خصوص در موقع اجرای زنده ی برنامه ها ، چندان توجهی به این مطلب ندارند
و بر خلاف تصورشان کلام با مفهوم وضوح لازم بگوش شنونده نمی رسد.

خوانندگی از وجهی همچون تکنوازی سازها به همراهی ارکستر است ،
لذا خواننده از آزادی عمل در اجرای موسیقی برخوردار می باشد
یعنی وقتی روی صدای سازها می خواند لزومی ندارد که کاملاً دقیق و ریاضی وار وزن نتها را اجرا نماید ،
بلکه اندکی پسو پیش خواندن بخاطر بیان بهتر کلمات یا بجا آوردن حق مطلب شعر، در حوضه ی اختیاری او قرار می گیرد.
این آزادی عمل نامحدود نیست و حدش به اندازه ای است که در کلیت ضرب آهنگ و میزانهای موسیقی اشتباه یا نابجائی صورت نپذیرد
و به دیگر سخن اصل و اساس ساختمان اثر از نظر وزن بهم نخورد و آهنگ از ریتم و حرکت طبیعی نیفتد .

نظیر مطالب فوق در خصوص فواصل اصوات نیز مصداق دارد
یعنی خواننده آزاد است که غیر از نت های اصلی تشکیل دهنده ی خط ملودی ،بنا به ذوق و سلیقه ی حسی خود
و به منظور خلاقیت بهتر و آفرینش زیبائی مجاز است حروف زینت ( تحریر) یا صدای فرعی گذرائی را در لابلای صدا های اصلی به اجرا در آورد .
بگونه ای که از گام خارج نگردد یا حالت خاص آهنگ خدشه دار نشود.

نکته ی بسیار مهم این است که تمام موسیتی (۱۰۰%) تجربی است
و تمامی مقالات و کتاب های آموزشی فقط جنبه ی زمینه سازی است
و در واقع روش تمرین وکسب تجربه را نشان می دهد.