حتما تا کنون واژه میکس و مسترینگ به گوش شما خورده و میدانید که تهیه یک آهنگ خوب بدون میکس حرفه ای تقریبا غیرممکن است.
همانطور که از عنوان نوشته پیداست این مقاله در مورد این است که چطور بهترین میکس را داشته باشیم.
اما آیا میدانید هنگامی که از میکس موسیقی سخن میگوییم دقیقیا از چه چیزی صحبت میکنیم؟
بهتر است درد ابتدا با معنی واژه میکس آشنا شویم.
میکس به فرایندی گفته میشود که چندین آوا وصدای ضبط شدهی متفاوت؛ در یک یا چند کانال ادغام میشود.
در هم آمیختن یا میکس آواها معمولا در استودیوهای ضبط صدا به عنوان مرحلهای از ساخت یک آلبوم انجام میشود.
آموزشگاه موسیقی
این کار را مسئول آمیختن صدا انجام میدهد، هرچند هر هنرمندی که قادر به آمیختن صداها باشد میتواند انجامش دهد.
این اقدام معمولا در ادامه ضبط آواها و صداهای مختلف انجام میشود.
بنابراین تنظیم همه کانالها از لحاظ فرکانس ، رنگ ، زیر و بمی و… نسبت به کانالهای دیگه در این مرحله انجام میشود.
به عبارت دیگر میکس آهنگ به معنای یکدست کردن همه ی کانال ها از لحاظ آیتم های شنیداری است.
پن کردن! قرار دادن همه چیز در وسط
واضح است که بعضی صداها مانند کیک درامز، بیس لاین و وکال اصلی باید در وسط قرار بگیرند ،
این امر باعث میشود رقابت تنگاتنگی بین صداها ایجاد شده که در نهایت موجب میشود که میکسی شلوغ و بد صدا داشته باشیم.
راه حل:
پن کردن صداها به صورت نامحسوس!
این فضای کافی را برای همه صداها ایجاد کرده و از تداخل فرکانسی جلوگیری میکند، همچنین میتوان از Auto-Panner استفاده کرد.
استفاده تنها از اکولایزر (EQ) جهت Boost
صدای بلندتری می خواهید؟
اول از ولوم ترک استفاده کنید، اکولایزر تنها ابزار بوست نیست بلکه بخش هایی از فرکانس هارو هم حذف می کند،
این یکی از رایج ترین اشتباهات در میکس است که تقریبا همه مرتکب آن میشوند.
راه حل:
قبل از استفاده از EQ از ولوم صدای مورد نظر را بالا آورید.
اگر قصد دارید رنج فرکانسی خاصی را بالا ببرید مطمئن شوید که آن رنج فرکانس در صداهای دیگر cut شده باشد.
نداشتن فضای کار کافی در پروژه
به تازگی رایج شده که تقریبا همه پلاگین ها سعی می کنند با افزایش شدت صدا مخاطب را سوپرایز کنند.
مشکل از آن جا شروع میشود که وقتی شدت صدایی بیش از حد بالا باشد مجبور هستیم برای “هماهنگ شدن” شدت تمام صداهارو افزایش دهیم
که در آخر به جایی می رسیم که دیگه فضایی برای مانور و تغییرات در پروژه نداشته باشیم و کانال خروجی وارد محدوده قرمز شود.
راه حل:
وقتی که یک پروژه میکس را شروع می کنید بلافاصله تمامی Fader هارو در حالت -۶db تا -۸db قرار دهید .
در استفاده از Reverb محتاط باشید
همه ما میدانیم که ریورب یکی از ابزارهای ضروری و پر استفاده در میکس آهنگ است.
ریورب برای بعضی از صداها عالی کار میکند اما باعث میشود بعضی صداهای دیگدیگر بد به گوش برسند و در نهایت میکس را خراب میکند.
صداهایی مثل کیک، بیس لاین و حتی پایین ترین نُت ها در پدها شامل این مشکل هستند
راه حل:
اگر می خواهید به صداهایی که اشاره شد ریورب اضافه کنید بعد از اعمال ریورب از اکولایزر جهت کات کردن همه فرکانس های زیر ۲۰۰Hz برای سیکنال ریورب استفاده کنید،
این کار در نهایت باعث میشه میکس تمیزتری داشته باشیم.
قدم بزنید و چایی بنوشید!
میکس کردن یک پروژه موسیقی می تواند طولانی و طاقت فرسا باشد.
خستگی گوش از شنیدن یک صدای تکراری باعث اشتباه شنیداری شده و کم کم مجبور میشویم برای راضی کردن خود صداها را بالاتر بریم یا افکت ها را بیش از حد اعمال کنیم.
راه حل:
بهترین راه این است که کمی از میز کار خود دور شوید.
استفاده از Preset ها
درست است که بسیاری از پریست ها آنقدر جذاب هستند که هر تنظیم کننده ای نمیتواند در مقابل استفاده نکردن از آن ها مقاومت کند،
اما به این فکر کنید که یک پریست آماده که تمامی پارامترهاش از قبل مشخص هستند چطور می تواند با پروژه شما هماهنگ باشد؟
فضای هر پروژه با پروژه دیگه متفاوت هست،
یکی از دلایلی که نمیتوان فرمول یکسانی برای میکس کردن ساخت همین امر است.
میکس یک پروژه دقیقا مخصوص همان پروژه هست و اجرای آن روی پروژه های دیگر می تواند نتایج بدی داشته باشد.
راه حل:
اگر از طرفداران پریستی هستید سعی کنید آن را بر اساس پروژه خود بازسازی کنید.
استفاده از تنها یک ترک برای درامز
دلایل متعددی وجود دارد که آکوستیک درامز را با تعداد زیادی میکروفن ضبط می کنند.
یکی از این دلایل این است که میکس-من در هنگام میکس کنترل دقیقی بر روی صداها داشته باشد.
راه حل:
همونطور که اشاره شد برای کنترل بهتر می بایست تمامی صداها را در ترک های مجزا داشته باشیم و هرگز از اکولایزر، ریورب و کامپروسور در یک سینگل درامز استفاده نکنید چون بر روی تمامی صداها تاثیر گذار است.
منظم و مرتب باشیم
یک پروژه میکس نامنظم مثل یک اتاق نامنظم باعث آشفتگی ما میشود،
وقتی نظم را در پروژه میکس رعایت نکنیم خیلی زود دچار سردرگمی میشویم که موجب فراموشی ایده هایی که برای میکس داشتیم میشود.
راه حل:
ترک ها را دقیقا نامگذاری کنید، رنگ آنها تغییر دهید و در آخر هیچوقت در یک فضای بهم ریخته و شلوغ میکس نکنید.
میکس و مسترینگ همزمان بی معنی است
میکس٫ مسترینگ نیست.
برای وارد و اعمال کردن پروسسورها در کانال Output عجله نکنید،
مثلا اگر از Loudness Maximizer در میکس استفاده کرده باشید با bypass کردن آن صدای مطلوبی که می خواستید را از دست میدهید،
اینکار باعث میشود بعدا اگر قصد داشته باشید موزیک را جهت مسترینگ برای شخص دیگری ارسال کنید آنطور که در نظر داشتید به گوش نرسد و در نهایت از نتیجه کار راضی نباشید.
راه حل:
قبل از اینکه حتی یک لحظه به مسترینگ فکر کنید میکس پروژه را تمام و کمال به پایان برسانید.
کامپرس کردن وکال به تنهایی کافی نیست
در موزیک هایی که وکال داریم، میتوان گفت که اولین چیزی که شنونده ها به آن توجه می کنند همین وکال هست،
این به معنی هست که باید مطمئن بشیم وکالی که داریم از شروع تا پایان ولوم دقیق و مناسب داشته باشد.
همانطور که می دانید کامپرسورها صداها را فلت می کنند اما آن میزان دقت ندارند که بتوانند تشخص دهند هر بخش از وکال چه میزان شدت صدایی داشته باشد.
راه حل:
استفاده از اتومیشن ولوم یکی از ضروریات در هر پروژه وکال محور هست.
با استفاده از اتومیشن ولوم می توانید در هر لحظه ولوم وکال رو به صورت لحظه ای تغییر دهیم که در نهایت باعث میشود صدایی یک دست و خوب داشته باشیم.