پیانوهای آکوستیک تقریبا از ۱۰۰۰۰ قطعه متفاوت تشکیل شده اند و از لحاظ ساختار به دو دسته کلی تقسیم میشوند:
پیانوهای گرند و پیانوهای دیواری (upright).
پیانوهای گرند به صورت افقی بوده و طول آنها بین ۱۲۰ تا ۲۷۰ سانتیمتر و حتی بیشتر از آن است.
سیمهای پیانو گرند به صورت افقی و موازی با زمین قرار گرفته است و چکشها پس از ضربه زدن به سیم با نیروی وزن خود به پایین برمیگردند.
پیانوهای دیواری بر اساس ارتفاع به سه دسته اسپینت ۹۱ تا ۹۶ سانتیمتر ، کنسول ۹۶ تا ۱۰۶ سانتیمتر و استودیو بلند تر از ۱۰۶ سانتیمتر تقسیم میشوند.
اغلب پیانوهای دیواری مورد استفاده در خانه ها از نوع کنسول می باشد.
در پیانوهای دیواری سیم ها به صورت عمودی نسبت به زمین قرار گرفته اند
و بنابراین این پیانوها بهترین انتخاب برای اتاق های کوچک محسوب می شوند.
اگر صدای پیانوی آکوستیک شما در منزل با صدایی که در فروشگاه شنیده اید متفاوت است بهتر است به محل نگه داری آن نگاهی بیندازید.
هرچند این جمله به نظر عجیب می آید
اما در خیلی از موارد پیانوی آکوستیک شما مشکلی ندارد بلکه مشکل از محل نگه داری آن است.
اما چه عواملی بر صدای پیانو شما تاثیرگذار است.
از جمله این عوامل میتوان به اندازه اتاق ، ارتفاع سقف ، وسایل موجود و … میباشند.
یافتن منشا مشكل؛ پیانوی آکوستیک یا اتاق؟
دانستن اینكه مشكل ناشی از پیانو است و یا به دلیل شرایط آكوستیكی محیط ایجاد شده است اهمیت بسیاری دارد.
به عنوان مثال مشكل بلند بودن صدای پیانو معمولا به دلیل این است كه پیانوی شما برای اتاق فعلی بسیار بزرگ است.
این بلند بودن صدا بیشتر در اطراف پیانو قابل لمس است
و در صورتی كه از پیانو فاصله بگیرید
و یا به قسمتی از اتاق كه حاوی تعداد بیشتری لوازم جاذب صوت است بروید این موضوع راكمتر حس میكنید.
در حقیقت مشكلاتی نظیر صدای زمخت، طنین بیش از حد صدا و نقاط گرم و مرده ناشی از شرایط اتاق پیانو است.
بسیاری از پیشنهاداتی كه در این مقاله ارائه شده اند به سادگی قابل اجرا و برگشت پذیر هستند.
پس بهتر است قبل ازاین كه اقدام به ایجاد تغییر در پیانو كنید این مقاله را مطالعه كنید.
آموزشگاه موسیقی
طنین صدا (Reverberation)
طنین صوت به معنای باقی ماندن صوت در یك فضا بعد از قطع منبع صوت است.
این تداوم صدا در فضا، كیفیت صوت را تغییر داده وحسی از پر بودن، مخلوط بودن و حجیم بودن را در صدا ایجاد میكند.
اما در صورتی كه زمان ماند صوت در فضا بیش از حد زیاد شود می تواند موجب گنگ شدن صدا شده
و همچنین باعث میشود صدای پیانو بسیار بلند شنیده شود.
وقتی میزان طنین صدا كم باشد اصطلاحاً گفته میشود كه صدای پیانو خشك و یا حتی مرده است
و برای جبران این مشكل ممكن است نوازنده تصمیم بگیرد قطعه را با شدت بیشتری بنوازد.
به طور كلی هرچه اتاق حجم بیشتری داشته باشد مدت طنین صدا بیشتر و هر چه كوچكتر باشد این مدت زمان كاهش مییابد.
هر چه تعداد لوازم جاذب صوت در اتاق بیشتر باشد طنین ساز كوتاه تر شده
و هر چه تعداد آنها كمتر باشد طنین طولانی تری خواهیم داشت.
میزان مطلوب طنین به سلیقه شخصی هر فرد بستگی دارد.
برخی از پیانیستها علاقه دارند تا صدای پیانوی آنها در اتاق طنین بیشتری داشته باشد
ولی برخی به دنبال صدای شفاف و با طنین بسیار كم هستند.
نقاط گرم یا مرده
نقاط گرم یا مرده نقاطی از اتاق هستند
كه در آن نواحی برخی از فركانسها و نتها (در شرایطی كه با شدتی برابر با سایر نتها نواخته شوند) بیشتر از سایر نتها طنین دارند.
این مشكل معمولا با قرار دادن لوازمی كه موجب پراكندگی صدا می شوند
(نظیر قرار دادن قفسه كتاب، مبل و یا رخت آویز در مجاروت پیانو) و یا با جابجایی مختصر پیانو و یا تغییر زاویه قرار گرفتن آن در اتاق تصحیح میشود.