قبل از اینکه شما در مورد نام های تجاری یا سبک های نوازندگی فکر کنید، در نظر بگیرید که با چه هدفی می خواهید از گیتار استفاده کنید و چه مقدار پولی را قرار است صرف آن کنید.
در این مقاله سعی کردیم تا مسائلی که در هنگام انتخاب یه ساز و خرید آن مهم است را با شما در میان بگذاریم.

سطح مهارت:

اگر شما یک نوازنده تازه کار هستید که به دنبال یادگیری است، شاید نمی خواهید بیش از حد برای یک گیتار آکوستیک حرفه ای هزینه صرف کنید.
با توجه به توانائی های تولیدات مدرن، انتخاب گسترده ای از گیتارهای آکوستیک با قیمت های بالا، متوسط و پایین برای شما وجود دارد.
اما شما ممکن است یک نوازنده حرفه ای و با تجربه باشید که برای ارتقا سطح کیفی نوازندگی خود آماده خرید یک ساز حرفه ای باشد.

هدف:

اینکه شما می خواهید با یک گروه حرفه ای نوازندگی کنید و یا تنها هدفتان نواختن گیتار در مهمانی های شبانه است بسیار می تواند در تصمیم تان مهم باشد.

ساخت و طراحی:

اگر شما بدانید که چگونه یک گیتار آکوستیک طراحی و ساخته شده است، بیش از پیش قادر به دیدن و شنیدن تفاوت های ظریفی آنها هستید.
این موضوع به شما کمک می کند تا بهترین گیتار ممکن برای لذت بردن از نوازندگی را انتخاب کنید.

در این قسمت با بخش های مختلف یک گیتار آکوستیک آشنا می شویم:

دسته گیتار:

دسته گیتار از پایین به بدنه ی ساز متصل شده و از بالا در قسمت سردسته ساز به پایان می رسد.
بر روی دسته ساز صفحه ای به نام صفحه انگشت گذاری (Finger board) قرار می گیرد

این صفحه معمولا از چوب کریستال یا آبنوس ساخته شده است. در میان دسته ساز یک میله فولادی قرار داده شده تا مانع از تاب برداشتن و یا پیچیدن آن به علت فشار ناشی از کشش سیم ها و عوامل محیطی شود. تنظیم دقیق این میله مانع از تخریب کیفیت صدا و برهم ریختگی در آن می شود.
در بالای دسته نیز سردسته قرار می گیرد که گوشی های کوک بر روی آن واقع شده است.

بدنه: اندازه و شکل بدنه بر نوع صدا و قابلیت پخش صدای ساز تأثیر می گذارد.
پیدا کردن شکل بدنه ای که با نیازها و تناسبات بدنی شما منطبق باشد، به شما کمک خواهد کرد که یک گیتار آکوستیک مناسب را انتخاب کنید.

سبک و صدا:

هر چند که همه گیتارهای آکوستیک همان عناصر طراحی و ساختاری اولیه را دارند، ولی تفاوت های مهمی وجود دارد که بر صدا و قابلیت پخش آنها تأثیر می گذارد.
این متغیرها عبارتند از :

۱- فرم بدنه

۲- سطح بدنه

۳- عرض و طول دسته

۴- جنس سیم ها

۵- جنس چوب

درک گزینه های بالا به خودیِ خود به شما کمک می کند تا بهترین تصمیم را برای خرید گیتار آکوستیک مناسب خود داشته باشید.

فرم و سطح بدنه:

در مورد فرم بدنه انتخاب های متفاوتی برای شما وجود دارد، چون شرکت های مختلفی برای تولید یک گیتار آکوستیک با سلیقه های گوناگون فعالیت می کنند.
مطمئنا برای شما باید مهم باشد که سازی که انتخاب می کنید صدای دلخواهتان را ایجاد می کند یا خیر.
در واقع بدنه گیتار است که در خروجی صدای آن نقش اصلی را دارد.
به طور معمول صفحه بلندتر صدایی عمیق تر و بلند تری را تولید خواهد کرد.

عرض و طول دسته:

ضخامت و عرض دسته گیتار بسته به اندازه بدنه گیتار می تواند متفاوت باشد.
این گزینه در صدای خروجی گیتارتان تاثیری زیادی نخواهد گذاشت اما در نحوه نوازندگی و گرفتن آن در دستانتان بسیار مهم است.
به طور مثال اگر شما انگشتان کوتاهی دارید بهتر است گیتاری با قطر دسته کمتری را برای خود انتخاب کنید.

جنس سیم ها:

یک تصور غلط رایج است که یک گیتار جدید بهتر است در ابتدا سیم های نایلونی داشته باشد، زیرا در انگشتان دست راحت تر قرار گرفته و این موضوع برای نوازنده نیز احساس راحتی ایجاد می کند.
اما مشکلی که در ادامه ایجاد می شود این است که نوازنده دیگر قادر به تعویض سیم ها از نایلونی به فولادی نخواهد بود و سیم های نایلونی نیز در گذر زمان هیچ گاه کیفت شان بهتر نخواهد شد.

جنس چوب:

اگر شما در هنگام خرید، امکان انتخاب انواع گیتار آکوستیک با چوب های مختلف را دارید باید از تنوع جنس چوب های آن اطلاع کافی داشته باشید.
این موضوع به شناسایی درست صدایی که از گیتارتان می خواهید بسیار کمک خواهد کرد.
در اینجا با ویژگی های چوب های مختلف به کار رفته شده در انواع گیتار آشنا خواهیم شد:

۱- چوب سدر (Cedar): سدر چوبی نرم است که رنگی روشن به ساز می دهد. معمولا از این چوب در هر دو طرف ساز استفاده می شود.

۲- آبنوس (Ebony): این جنس از چوب بسیار مستحکم است و در نهایت صدایی با احساس و صاف از خود تولید می کند.

۳- گرانادیلو: چوبی بسیار کم یاب است و معمولا در دو طرف گیتار از آن استفاده می شود معمولا از این چوب در ساخت ساز در امریکای جنوبی استفاده می شود.

۴- کوا: یک نوع چوب باستانی است که رنگی متمایز و طلایی دارد. به موجب همین وجه تمایز است که از آن در تمامی قسمت های گیتار استفاده می شود و معمولا از آن در سازهای گران قیمت استفاده می شود.

۵- ماهون (Mahogany): یک چوب با جنسی بسیار متراکم است که به دلیل همین تراکم زیادش بازگشت صدای کم تری دارد. از آنجا که این چوب صدایی بسیار قوی از خود ایجاد می کند معولا نوازندگان سبک های کانتری و بلوز از آن استفاده می کنند.

۶- افرا (Maple): از ویژگی های این چوب بازگشت پذیری پائین صدای خروجی می باشد. از این چوب معمولا در دو طرف گیتار استفاده می شود.

آموزشگاه موسیقی

۷- اووانکول: چوبی بسیار محکم و پایدار و مربوط به حومه افریقای جنوبی است. این چوب شباهت بسیاری چوب گل رز دارد. صدای خروجی از این چوب گرم و محکم است و معمولا در دو طرف گیتار از آن استفاده می شود.

۸- چوب رز وود (Rosewood): این چوب انتخاب محبوب نوازندگان برای راحتی انگشتان و نگهداری از آن می باشد و این ساز یکی از محبوب ترین و پر فروش ترین ساز های جهان است. این چوب معمولا رنگی تیره به ساز می دهد.

۹- ساپل: این چوب نیز یکی از چوب های بسیار عالی افریقایی است که معمولا در دو طرف ساز از آن استفاده می شود.

۱۰- صنوبر (Spruce): این چوب بسیار سبک اما دارای صدایی قوی است و بازگشت صدایی بسیار واضح و خوب را دارد. معولا از صنوبرهای اروپا برای ساخت گیتار استفاده می شود. چوب های صنوبر انواع متفاوتی دارد که برخی از آن ها باهم کاملا تفاوت دارند.

۱۱- گردو : معمولا چوب گردو را جایگزین بسیار مناسبی برای ماهون می دانند که بازگشت صدای بیشتری نسبت به آن دارد. چوب گردو معمولا رنگی تیره به ساز می دهد و در برخی مواقع رنگی روشن مایل به قرمز ایجاد می کند.
ترجیحات و سلایق شخصی را هرگز فراموش نکنید !

هر گز فراموش نکنید که در نهایت شما پس از مطالعه مطالب بالا باید با توجه به راحتی و نوع نوازندگی، گیتار مناسب را برای خودتان انتخاب کنید.
پیشنهاد ما این است سازی را انتخاب کنید که با آن احساس راحتی می کنید چه در حالت نشسته و یا ایستاده.
در مجموع صرف نظر از تمامی این ویژگی ها و ملاحضات گیتاری که متناسب با سبک تان است را انتخاب کنید و این از موارد مهمی است که به واسطه آن شما تا سال ها از آن لذت خواهید برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *