موسیقی یکی از هنرهای پرطرفدار در میان مردم جهان است و گروهی از مردم بخش زیادی از زمان خود را صرف گوش کردن به موسیقی می‌کنند. برخی علاقه ‌مند به موسیقی‌های سنتی هستند و گروهی دیگر هم موسیقی مدرن و امروزی را ترجیح می‌دهند.

سازهای سنتی در ایران دارای تنوع زیادی هستند و یکی از آن‌ها که قصد داریم امروز به آن بپردازیم، سه تار است. سه تار از سازهای زهی و مضرابی است که با ناخن انگشت نواخته می‌شود و دارای ۴ سیم از جنس فولاد و برنز است. این ساز ۲۸ پرده‌ قابل حرکت از جنس روده‌ حیوانات یا ابریشم دارد و صدایی ظریف و تقریبا غمگین از آن شنیده می‌شود.

اگر قصد خرید سه تار را دارید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با انواع آن آشنا شده و از قیمت هر کدام مطلع شوید.

در ادامه خواهیم خواند :
قیمت سه تار حرفه ای

خرید سه تار مبتدی

سه تار از معروف ‌ترین ساز‌های کلاسیک ایرانی محسوب می‌شود و بر خلاف نامش دارای ۴ عدد تار است. این ساز سنتی و زیبا را می‌توان در رده ‌بندی‌ها در دسته‌ ساز‌های زهی و مضرابی قرار داد. سه تار با انگشت اشاره دست راست نواخته می‌شود و وسعت موسیقیایی این ساز به اندازه‌ سه اکتاو است.

سه تار از آن جایی که سازی با حجم صدایی کم است، حضور پررنگی در ارکستر‌ها ندارد اما نوای دلنشین آن همواره در موسیقی‌های مختلف ایرانی شنیده می‌شود.

این ساز از چوب توت ساخته می‌شود و دسته سه تار از جنس چوب گردو است. معمولا بهترین سه تار، چوب کهنه دارد چرا که باعث می‌شود صدای ساز بهتر شنیده شود و برخی سازندگان به جای استفاده از چوب کهنه، چوب را می‌پوشانند تا شیره آن در بیایید. قیمت سه تار بستگی به کهنه بودن چوب آن دارد و هر چه چوبش کهنه تر باشد قیمت آن نیز بیشتر است.

درست مثل هر ساز دیگری پیش از خرید سه تار باید اطلاعات مختصری درمورد انواع آن و ویژگی‌های این ساز کسب کنید تا با یک انتخاب صحیح، هزینه‌های اضافی را کاهش داده و از خریدن چند سه تار راحت شوید.

لازم به ذکر است که اغلب نوازندگان در ابتدای مسیر نوازندگی با انتخاب ساز نامناسب، انگیزه و رغبتشان برا‌ی یادگیری کم می‌شود.
اگر مبتدی هستید می‌توانید برای شروع یادگیری این ساز، به خرید سه تار مفاخری ساده و سه تار مفاخری سوخته کاری بپردازید.

خرید سه تار مفاخری

سه تار مفاخری در رده‌ سه تار‌های غیر حرفه ‌ای قرار می‌گیرد و بهترین گزینه برای هنرجویان تازه ‌وارد است. سه تار مفاخری یک گزینه مقرون ‌به ‌صرفه برای شروع نواختن سه تار و آغاز فعالیت هنری فرد است. این سه تار نوازندگان را راضی نگه‌ داشته و صدای دل ‌نشینیبه شنونده منتقل می‌کند.

از ویژگی‌های بارز این ساز که می‌توان به آن اشاره کرد، رعایت اصول صحیح و دقت فراوان در ساخت آن است که همیشه مورد توجه نوازندگان قرارگرفته است. این ساز در کنار ویژگی‌های مثبت بسیاری که دارد، قیمت پایینی نیز داشته و هر هنرجویی به سادگی می‌تواند آن را خریداری کند.
علت نام‌ گذاری این سه تار به مفاخری، بخاطر این است که سازندگان آن سه برادر بوده‌اند. این سه برادر به سازنده‌های سازهای سریالی و مشقی شهرت دارند. استاد امیر منصور مفاخری سازنده اصلی سه تار مفاخری است.

اگر قصد دارید به تازگی در دوره‌های آموزشی سه تار شرکت کنید، بهتر است با سه تار مفاخری کار خود را شروع کنید. این نوع سه تار با سایزهای استاندارد و صدای مناسب و همچنین قیمت پایین به هنرجویان عرضه می‌شود. برای خرید سه تار مفاخری می‌توانید به فروشگاه هنر فارابی مراجعه کنید و این ساز را با قیمتی مناسب تهیه کنید.

قیمت سه تار دسته دوم

نکات مهم در خرید سه تار

در هنگام خرید سه تار نکاتی وجود دارد که اگر به آن‌ها توجه نداشته باشید، نمی‌توانید ساز مناسبی برای خود انتخاب کنید.

۱ – دسته سه تار نباید سنگین و ضخیم باشد، زیرا بعد از مدتی بر اثر فشار سیم، خم شده و یا اصطلاحا تاب بر می‌دارد.

۲ – دسته سه تار باید با دست و انگشتان شما هماهنگ باشد. برای مثال ساز با دسته باریک برای افرادی که انگشت‌های بلند یا تپل دارند، مناسب نیست.

۳ – بافت چوبی صفحه و کاسه باید مشخص و بین اتصالات آن روزنه‌ای ایجاد نشده باشد، چرا که در غیر این صورت صفحه صدا دهی مناسبی نخواهد داشت.

۴ – رنگ پوشش روی ساز نباید خیلی ضخیم باشد، چرا که این ضخامت خفگی صدای ساز را به همراه دارد.

۵ – برای جلای سه تار از لاک و الکل استفاده کنید.

۶ – زمان خرید سه ‌تار بهتر است اواسط فروردین تا اواخر مرداد باشد، چرا که در این بازه زمانی شرایط جوی، کمترین تغییرات را در چوب ایجاد می‌کند.

۷ – توصیه می‌شود در هنگام خرید سه تار، یک کاور بسیار محکم برای آن تهیه کنید تا هم از شدت تابش مستقیم آفتاب جلوگیری کند و هم رطوبت بر روی چوب ساز قرار نگیرد.

۸ – اگر سه تار را به صورت حضوری خریداری می‌کنید، بهتر است ساز را قبل از خرید در دست گرفته و تست کنید.

قیمت سه تار دسته دوم

اگر بودجه کافی برای خرید سه تار ندارید و هزینه خریداری این ساز برای شما زیاد است، می‌توانید به دنبال خرید سه تار دسته دوم باشید. ساز‌های دسته دوم و استوک ارزان تر از دیگر ساز‌ها هستند. هنر فارابی برای کاهش هزینه‌های شما هنرجویان و هنر دوستان گرامی، به فروش ساز‌های دسته دوم و استوک می‌پردازد. البته از کیفیت سازی که خریداری می‌کنید، مطمئن باشید چرا که تمامی سازی‌های دسته دوم در فروشگاه هنر فارابی دارای یکسال ضمانت هستند.

خرید سه تار مفاخری

خرید سه تار ارزان

قبل از آن که به دنبال خرید سه تار ارزان قیمت باشید، باید سه تاری که برایتان مناسب است را مشخص کنید. اگر تازه کار هستید، سه تار مفاخری گزینه مناسبی برای شماست و قیمت آن نیز در حدود ۴۰۰ هزار تومان است.

اما در صورتی که به دنبال یک ساز حرفه‌ای تر می‌گردید، باید هزینه بیشتری را برای آن بپردازید. برای خریداری سه تار حرفه‌ای در ارزان ترین حالت ممکن، می‌توانید یک ساز استوک بخرید.

قیمت سه تار حرفه ای

اگر مدتی است که سه تار می‌نوازید و به سطح متوسط رسیده‌اید، می‌توانید سه تار بختیاری ساده، سه تار عظیمی ساده و سه تار عظیمی سر پنج قنبری خریداری کنید. اما برای افراد حرفه‌ای سه تار بختیاری ویژه، سه تار عظیمی لاترک ابنوس و سه تار عظیمی دسته استخونی پیشنهاد بهتری است. قیمت سه تار‌های حرفه‌ای بسیار بالا بوده و در حدود ۴ میلیون تومان است.

نتیجه گیری

سه تار یکی از ساز‌های اصیل ایرانی است که در حال حاضر طرفداران بسیاری پیدا کرده است. این ساز صدای دلنشینی دارد و اغلب به وسیله آن آواهای غم انگیز نواخته می‌شود. اگر به تازگی نواختن این ساز را شروع کرده‌اید، بهتر است ساز‌های ارزان قیمت مانند سه تار مفاخری را خریداری کنید.

اما در صورتی که به شکل حرفه‌ای نوازندگی سه تار را دنبال می‌کنید، باید هزینه بسیار بیشتری برای تهیه ساز بپردازید. در هنگام خرید سه تار به جنس چوب، دسته ساز و… توجه داشته باشید.

سوالات متداول خرید سه تار

برای افراد حرفه‌ای سه تار بختیاری ویژه، سه تار عظیمی لاترک ابنوس و سه تار عظیمی دسته استخونی پیشنهاد بهتری است. قیمت سه تار‌های حرفه‌ای بسیار بالا بوده و در حدود ۴ میلیون تومان است.

سه تار مفاخری در رده‌ سه تار‌های غیر حرفه ‌ای قرار می‌گیرد و بهترین گزینه برای هنرجویان تازه ‌وارد است. سه تار مفاخری یک گزینه مقرون ‌به ‌صرفه برای شروع نواختن سه تار و آغاز فعالیت هنری فرد است. این سه تار نوازندگان را راضی نگه‌ داشته و صدای دل ‌نشینی به شنونده منتقل می‌کند.

۱-دسته سه تار نباید سنگین و ضخیم باشد

۲-دسته سه تار باید با دست و انگشتان شما هماهنگ باشد

و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *