گزارش وب سایت موسیقی ما از اعزام خوانندگان ایرانی به اپرای هانوفر آلمان

سه خواننده‌ جوان موسیقی اپرا، بورسيه‌ اپرای هانوفر شدند

با همكاری اپرای هانوفر آلمان و دانشگاه فرهنگ و هنر فارابی

موسيقي ما – سه نفر از خوانندگان جوان ایرانی جهت طی دوره‌های آموزشی خوانندگی اپرا با آموزش و اقامت رایگان به اپرای هانوفر آلمان اعزام مي‌شوند.

به گزارش «موسیقی ما»، نادر مشایخی (آهنگساز و رهبر ارکستر)، فابیان روزنفلد (پیانیست و رهبر اپرای اسنابروک آلمان)، محسن رشیدخان (خواننده اپرای دولتی هانوفر آلمان)، عبدالرضا امیرخانی (آهنگساز و رئیس موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر فارابی) به عنوان هيأت داوران در انتخاب اين خوانندگان نقش داشته‌اند.

«جيران غيائي» (پیانیست و آکومپانیمانیست آواز) نيز به خاطر آکومپانیمان و همراهی خوانندگان در این آزمون از فرانسه به ایران آمد. یاشار احمدی، فرهاد سلطانی و رضا پورخلیلی پذيرفته‌شدگان اول تا سوم اين آزمون هستند و ابراهیم امید بختیاری و علیرضا عبدالکریمی نيز به عنوان رزرو اول و دوم انتخاب شده‌اند.

«عبدالرضا اميرخاني» كه مقدمات اين اتفاق مهم را فراهم كرده، در گفت‌وگو با سايت «موسيقي ما» مي‌گويد:

«اواخر سال ۱۳۹۲ بود که با یکی از دوستان به نام آقای محسن رشیدخان -که در حال حاضر خواننده اپرای دولتی شهر هانوفر آلمان هستند

– در مورد وضعیت آواز کلاسیک و اپرا در ایران صحبت می‌کردیم و در مورد اینکه بعضی از کشورهای آسیایی نظیر کره که پیشینه‌ی چندانی در اپرا نداشته‌اند، تا چه اندازه در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده و از ما پیشی گرفته‌اند

و با اختصاص بودجه‌های کلان و صرف هزینه‌های زیاد در این مقوله و اعزام خوانندگان و نوازندگان جوان‌شان به کشورهای صاحب‌نام اروپایی در زمینه‌های مختلف موسیقی به رشد و پیشرفت زیادی در هنر موسیقی رسیده‌اند.

از جمله این که هر ساله ده نفر از خوانندگان جوان کره‌ای با حمایت دولت کره و صرف هزینه‌ی زیادی به اپرای هانوفر آلمان اعزام می‌شوند.

با اطمینان به اینکه انتظار چنین کمک‌های دولتی‌ای جهت اعزام خوانندگان جوان ایرانی به اپراهای معتبر جهان نظیر اپرای هانوفر آلمان رویایی بیش نیست،

از طرف موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر فارابی که در آن زمان تازه تأسیس كرده بودیم،

برای رئیس اپرای دولتی شهر هانوفر آلمان «میشائیل کلوگل» نامه‌ای نوشته و از ایشان درخواست كردم با توجه به اینکه در ایران علاقه‌مندان و خوانندگان مستعد بسیاری داریم که متأسفانه به علت عدم وجود اپرا،

این استعدادها فرصت ظهور نیافته و شکوفا نمی‌شوند، قبول كنند که به همراه خوانندگان کره‌ای که جهت آموزش به آلمان می‌آیند، چند نفر از خوانندگان مستعد ایرانی که معرفی می‌كنيم نیز به صورت رایگان در این دوره‌ها شرکت كنند.»

او همچنين اضافه مي‌كند:‌ «به ایشان خاطرنشان كرديم که با این کار کمک بزرگی به آواز کلاسیک در ایران خواهند كرد.

پس از حدود یک سال و نیم مکاتبه و مذاکره و اثبات این موضوع که در ایران علاقه‌مند به اپرا و خواننده‌‌ي آواز کلاسیک وجود دارد

و با پی‌گیری‌های مستمر آقای رشیدخان در آلمان، سرانجام دکتر «میشائیل کلوگل» (ریاست اپرای دولتی شهر هانوفر آلمان) با اين درخواست موافقت كردند.»

در نهايت اپرای هانوفر آلمان موافقت مي‌كند تا با همکاری دانشگاه فرهنگ و هنر فارابی جهت حمایت از خوانندگان جوان ایرانی‌ اقدام به برگزاری یک دوره‌ آموزشی كند.

بر همین اساس، به سه‌ نفر از خوانندگان زیر ۳۰ سال این امکان داده مي‌شود تا در فوریه سال ۲۰۱۶ میلادی به مدت دو هفته در این دوره‌ آموزشی شرکت کنند.

شرکت‌کنندگان از امکاناتي چون تدریس آواز توسط خوانندگان اپرای هانوفر، آموزش زبان، آموزش صحنه‌ای اپرا در قالب آریا و دوئت،

دیدار از تمرین‌ها و اجراهای اپرا و اقامت مجانی بهره‌مند خواهند شد. شرکت‌کنندگان در این دوره آموزشی،

پس از تست صدا که در تهران بر گزار شد، انتخاب شده‌اند. ملاک انتخاب شركت‌كنندگان، کیفیت صدا، موزیکالیته، یادگیری سریع و تجربه‌ي آوازی است.»

آموزشگاه موسیقی هنر فارابی تهران

در مذاکرات بعدی، سن شرکت‌کنندگان به ۳۵ سال افزایش یافت؛ ولی افراد زیر ۳۰ سال درصورت کسب نمره‌ی برابر در اولویت بودند.

در اين ميان، نحوه‌ي انتخاب خوانندگان در سه مرحله انجام شده است. در مرحله‌ي اول كه آزمون مقدماتي بود،

خوانندگان بايد دو قطعه‌‌ي آواز کلاسیک ترجیحاً اپرا یا لید -که بیانگر توانایی خواننده باشد- را باهمراهی پیانو اجرا می‌كردند.

ملاک انتخاب در این مرحله کیفیت صدا، کیفیت اجرا و موزیکالیته در نظر گرفته شده بود.

از این مرحله دوازده نفر به مرحله دوم راه یافتند. در مرحله دوم يك دوره‌ي آموزشی فشرده‌ي سه‌روزه براي شركت‌كنندگان در نظر گرفته شد

و به خوانندگانی که در آزمون مرحله اول پذیرفته ‌شدند، به مدت سه روز (۳۰ ساعت آموزش) به‌صورت فشرده یک قطعه آریا و اصول اجرا آموزش داده شد

تا جهت شرکت در آزمون مرحله دوم آماده شوند. هدف از برگزاری این دوره‌ سه‌روزه، علاوه بر افزایش دانش خوانندگان و رفع مشکلات اجرای ایشان، ارزیابی میزان توانایی و سرعت فراگیری خوانندگان بود.

در آزمون نهايي، خوانندگان، آریای فراگرفته در طی دوره را در حضور داوران و تماشاگران با رعایت کامل اصول اجرا و آداب صحنه اجرا كردند.

در این مرحله، سه نفر از خوانندگان که حد نصاب نمره لازم را در مجموع سه مرحله کسب كرده بودند، انتخاب شده و در تاریخ ۲۱ فوریه ۲۰۱۶ به اپرای هانوفر آلمان اعزام خواهند شد.

در این مرحله، علاوه بر سه نفر برگزیده اصلی، دو نفر نیز به عنوان جایگزین انتخاب شدند تا در صورت بروز هر مشکلی در اعزام انتخاب‌شدگان اصلی به جای ایشان اعزام شوند.

به گفته‌ي اميرخاني، در این دوره از بانوان خواننده کسی حد نصاب نمره‌ی علمی لازم جهت اعزام را کسب نكرده،

ولی او امیدوار است در سال‌های آتی بتواند از بانوان خواننده نیز در بین برگزیدگان انتخاب كند: «علت اصلی عدم پیشرفت خانم‌ها به نسبت آقایان در آواز این است

که خانم‌ها امکان اجرای سولو ندارند، بنابراين انگیزه‌ي کافی برای تمرین بیشتر نیز ندارند؛ ولی امیدواریم با این انگیزه‌ای که ایجاد شده و امکان اعزام خوانندگان برگزیده

به اپرای هانوفر فراهم شده، بتوانیم در سال‌های آتی شاهد پیشرفت چشمگیر بانوان نیز در این عرصه باشیم. امیدوار هستم بتوانیم در این‌گونه اقدامات،

شاهد احیای اپرا به معنای واقعی در ایران باشیم و انگیزه شرکت در این بورسیه نیز بتواند تلاش خوانندگان مستعد آواز کلاسیک را چند برابر كرده و شاهد پیشرفت چشمگیر آواز کلاسیک در ایران باشیم.»

او همچنين مي‌گويد اميدوار است در سال‌های آتی مسئولین محترم فرهنگی و هنری کشور حداقل در حد در اختیار قرار دادن

یک سالن جهت برگزاری آزمون‌ها به این حرکت فرهنگی کمک كنند: «لازم است از سفیر محترم آلمان در ایران آقای «فون اونگرن-اشترنبرگ»

و سفیر محترم فرهنگی آلمان آقای بولتس که مراحل آزمون را پیگیری كرده و مساعدت‌های لازم را جهت اخذ روادید منتخبان انجام داده‌اند،‌ تشكر كنم.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *