کلاس آموزش سنتور

خانه کلاس آموزش سنتور

فارغ التحصیلان این دوره قادر خواهند بود با فراگیری تکنیک های مربوطه و اجرای قطعات نوازندگی ساز سنتور ایرانی در، کنسرتهای داخل و خارج از کشور شرکت نمایند، این هنرجویان توانایی اجرای سولو با ارکستر های کوچک، ارکستر مجلسی و ارکستر بزرگ را بدست خواهند آورد.

دوره آموزش سنتور مشتمل بر چند مبحث مهم به شرح زیرمیباشد
که توسط برترین اساتید داشگاهی کشور در آکادمی موسیقی هنر فارابی برگزار میگردد

۱- فراگرفتن تکنیکهای مرتبط با سبکهای مختلف نوازندگی ساز سنتور
۲- فراگیری و اجرای صحیح قطعات موسیقی از لحاظ تیونینگ، ریتم، دینامیک، تمپو آگوگیک، سونوریته و موزیکالیته
۳- فراگیری بیان موسیقیایی و اصول اجرا
۴- کار بروی رپرتوار قطعات ایرانی و جهانی ساز سنتور
۵- فراگیری آداب صحنه و اجرای صحنه ای در سطح کنسرتهای داخل آکادمی ( که برای همه هنرجویان برگزار خواهد گردید ) و کنسرتهای عمومی در تالارهای تهران ( ویژه هنرجویان منتخب آکادمی )
۶- فراگیری شیوه تمرین ذهنی بدون ساز و اجرای خلاق در دوره های ویژه آکادمیک

امتیازات ویژه جهت هنرجویان نوازندگی ساز سنتور

۱- برگزاری مستمر کنسرتهای داخل آکادمی جهت همه هنرجویان
۲- حمایت از هنرجویان مستعد و منتخب جهت کنسرتهای عمومی در تالار های سطح کشور توسط آکادمی موسیقی هنر فارابی
۳- حمایت از هنرجویان مستعد و منتخب جهت تولید آلبوم موسیقی دارای مجوز و معرفی ایشان به جامعه هنری توسط آموزشگاه موسیقی هنر فارابی
۴- حمایت جهت فعالیت در ارکستر ها و گروه های آکادمی و معرفی به سایر ارکسترها و گروهای موسیقی معتبر کشور
۵- ارائه گواهینامه معتبر توسط اساتید مطرح و شناخته شده آکادمی موسیقی هنر فارابی که بعنوان رزومه هنری معتبر تایید بسیار مثبتی در انجام فعالیتهای هنری خواهد داشت.

جهت درخواست مشاوره با اساتید برجسته دانشگاهی آموزشگاه موسیقی هنرفارابی تهران با یکی از شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

۰۲۱-۲۲۹۲۰۸۸۸

۰۲۱-۲۲۹۲۰۸۸۹



    سنتور یک ساز ایرانی است که گفته می شود ابونصر فارابی آن را اختراع کرده است. این ساز از طریق ایران به کشورهای شرقی و هم به کشورهای غربی راه پیدا کرده است. سنتور یکی از قدیمی ترین ساز های اصیل ایرانی است که در گروه ساز های زهی زخمه ای قرار می گیرد و دارای صدایی دلنشین و شفاف است که برای تک نوازی و هم نوازی نیز مناسب است.

    آموزش سنتور جزء هنرهایی است که برای همه افراد اهمیت زیادی دارد، چرا که یکی از ابزارهای موسیقی ایرانی اصیل محسوب می شود. ترکیب آوای سنتور با صدای خوانندگان می تواند حس خوبی را در شنونده ایجاد کند.

    در این مقاله قصد داریم صفر تا صد آموزش سنتور و همچنین تاریخچه آن را برایتان شرح دهیم. اگر به نواختن سنتور علاقه زیادی دارید و می خواهید آن فرا بگیرید، این مقاله را از دست ندهید و تا پایان همراه ما باشید.

    ویدئو های هنرفارابی
    کنسرت هنر فارابی
    کنسرت های عمومی و بین المللی
    آموزشگاه هنر فارابی
    کنسرت های هنرجویی
    در ادامه خواهیم خواند :
    آموزش آنلاین سنتور

    آموزش آنلاین سنتور

    این روزها بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند از کلاس‌ها و آموزش‌های مجازی استفاده کنند تا وقت و هزینه کمتری بپردازند. البته همه گیری ویروس کرونا نیز باعث رونق کلاس‌های آنلاین آموزش سنتور شده است. اگر تا به حال تجربه آموزش آنلاین را نداشته باشید احتمالا تصور می‌کنید که کلاس‌های آنلاین بازدهی مناسبی ندارند و میزان تعامل با استاد در این کلاس‌ها بسیار پایین است،

    اما تجربه آموزشگاه موسیقی هنر فارابی نشان داده است که کلاس‌های آنلاین به شرط برگزاری به صورت اصولی می‌توانند بازده بسیار بالایی داشته باشند. در نتیجه، بد نیست در صورت کمبود وقت به کلاس‌های آنلاین آموزش سنتور هم فکر کنید.

    بسیاری از مادرانی که فرزند کوچک دارند و یا افرادی که شاغل هستند، به سراغ آموزش آنلاین می‌روند. همچنین کلاس‌های آنلاین آموزش سنتور هزینه کمتری نسبت به کلاس‌های حضوری دارد و این موضوع به خاطر کیفیت پایین تر یا عدم تبحر استاد نیست. بلکه مهم‌ترین علت آن عدم نیاز به رفت و آمد و اجاره مکان فیزیکی کلاس است.

    بهترین آموزش سنتور

    نواختن ساز سنتور تنها در شروع آموزش آسان جلوه می کند و در ادامه به مراتب سخت می شود که به آموزش اصولی در حضور اساتید مجرب و تمرین و تکرار بسیار نیازمند است. در اکثر آهنگ ها نوازنده باید با هر کدام از مضراب ها نت متفاوتی ایجاد کند و به همین خاطر نوازندگی سنتور نیازمند داشتن مهارت بالا، چابکی دست ها و تمرکز ذهن است که تنها با تکرار و تمرین بسیار به دست خواهد آمد.

    شما می توانید بدون حضور استاد نیز سنتور را فرا بگیرید. درست است که این کار غیرممکن نیست اما قرار گرفتن در کنار یک استاد متبحر که به شما نقاط قوت و ضعف هایتان را گوشزد می کند و یادگیری تکنیکی این ساز، مسیر آموزش سنتور را برای تان آسان تر خواهد کرد. به همین خاطر می توان نتیجه گرفت که بهترین روش آموزش سنتور، قرارگیری در کنار استادی متبحر و توانمند است.

    لازم به ذکر است که یادگیری سنتور در هر سنی ممکن است اما اگر بخواهیم بهترین سن را برای آموزش این ساز مشخص کنید، بین ۳ تا ۶ سالگی می تواند بهترین زمان برای فراگیری نواختن سنتور باشد. علت تعیین این سن شکل گیری قابلیت های ذهنی کودک است چرا که کودک در این سن از قدرت یادگیری بسیار بالایی برخوردار است. البته شما می توانید در هر سنی سنتور را یاد بگیرید، چرا که یادگیری این ساز بیش از هر چیز به تلاش و پشتکار شما بستگی دارد.

    آموزش صفر تا صد سنتور

    برای آموزش صفر تا صد سنتور در ابتدا لازم است تا یک استاد ماهر را پیدا کنید و سپس سال های سال در کنار استاد خود مهارت کسب کنید. البته موسسه هنر فارابی این کار را برایتان ساده کرده است، چرا که برای آموزش سنتور بهترین اساتید ایران را گردهم آورده است.

    از مهم ترین قسمت‌های آموزش ساز، آشنایی با ساختار ساز است. هنرجو در ابتدا باید درباره ساختار فیزیکی ساز و چیدمان سیم‌ها بر روی بدنه اطلاعات کافی کسب کند. سپس نحوه صحیح نشستن هنگام نواختن ساز، تاثیر به سزایی در کیفیت نواختن نوازنده دارد.

    سنتور با فاصله مشخصی از بدن نوازنده قرار می‌گیرد؛ به همین خاطر در یادگیری این ساز مواردی مانند فاصله ساز از نوازنده و زاویه صحیح دست‌ها نسبت به ساز، برای هنرجویانی که در ابتداری آموزش سنتور هستند، بسیار ضروری و مهم است. بعد از اینکه این نکات اولیه را فرا گرفتید، نوبت به تمرین و ممارست می رسد.

    آموزش نت خوانی سنتور

    نت ها را بر روی ۵ خط موازی و مساوی نوشته می شوند که به این ۵ خط، خطوط حامل گفته می شود. شمارش خطوط حامل از پایین به بالا است و نت های موسیقی نیز از سمت چپ به سمت راست و درست در بین خطوط حامل نوشته می شوند.۷ نت در موسیقی وجود دارد که برای آموزش نت خوانی سنتور باید آن ها را به بشناسید.

    نام تمامی نت های سنتور به ترتیب «دو»، «رِ»، «می»، «فا»، «سُل»، «لا» و «سی» است. این هفت نت سه بار در ساز سنتور تکرار می شوند و در مجموع ۲۱ نت در ساز سنتور وجود دارد. البته این محاسبه شامل نت های می و فا نمی شود که به صورت ۴ بار تکرار می شوند. برای اینکه نت خوانی سنتور را به درستی آموزش ببینید، رو نویسی کردن از نت ها بر روی کاغذ، راهکار مناسبی است.

    کتاب های آموزشی سنتور

    اگر تمایل دارید در آموزش سنتور از کتاب هم استفاده کنید، می توانید کتاب هایی مانند کتاب دستور سنتور پایور، کتاب پشنگ کامکار، کتاب سنتور مشکاتیان، ردیف صبا و میرزا عبدالله را تهیه کنید. البته کتاب های دیگری نیز هستند که در برای آموزش قطعات سنتی مناسب هستند که می توانید از استاد خود بخواهید تا به شما بهترین های آن ها را معرفی کنند.

    آموزش سنتور برای کودکان

    والدینی که برای آموزش سنتور به فرزندشان به دنبال سنتور مناسب کودکان هستند، باید توجه داشته باشند که سنتور مانند سازهای دیگر نیست که در دست گرفته شود و یا لازم باشد کودک آن را جا به جا کند.

    بلکه سنتور سازی است که روی میز گذاشته می شود و فشاری روی دستان یا بدن فرزند شما نمی آورد. به همین خاطر به هیچ وجه به دنبال سنتوری سبک تر یا کوچکتر نباشید چرا که سایز سنتور کاملا استاندراد باید باشد.

    بعد از خرید سنتور مناسب باید برای ساز یک میز و یک صندلی استاندارد و مناسب فرزندتان تهیه کنید. در واقع این بخش از سایز خود سنتور مهم تر است. شما باید برای فرزندتان میز و صندلی را طوری تنظیم کنید که فشاری روی کمر یا بدن کودک در حال نواختن نباشد. به شکلی که که کودک برای نواختن مجبور نباشد روی ساز خم شود. اکثر میز های سنتور ارتفاع استانداردی دارند، اما تعدادی از آن ها هم قابلیت تنظیم شدن دارند.

    در نهایت نیز باید از خرید سازهای ارزان و بی کیفیت به بهانه این که پس از مدتی شاید کودک ساز را رها کند خودداری کنید، چرا که به گوش و به نوازندگی کودک آسیب جدی وارد می کند.

    آموزش سنتور حرفه ای

    اگر می خواهید این ساز اصیل و پرطرفدار ایرانی را به صورت حرفه ای آموزش ببینید، لازم است تا در ابتدا یک سنتور مناسب و باکیفیت خریداری کنید. در ادامه به مهم ترین نکات برای خرید سنتور می پردازیم.

    برای اینکه مطمئن شوید سازی که خریداری می کنید از کیفیت خوبی برخوردار است حتما فوت و فن های آن را در نظر داشته باشید و تست کنید.

    ۱ – باید نحوه پیچیدن و متصل شدن سیم به دور گوشی و حتی شیطانک بررسی شود تا مطمئن شوید که در کوک ساز خللی وارد نمی شود.

    ۲ – توصیه می شود ساز هایی که از جنس چوب گردوی تیره و راه راست و یا فردار هستند را تهیه کنید.

    ۳ – برای هنرنمایی بهتر با سنتور باید سازی خریداری کنید که قدمت چوب به کار رفته در آن بالا باشد. سازهایی که دارای منبت کاری یا خاتم کاری بر روی بدنه خود هستند، حجم صدای کمی دارند.

    ۴ – سنتور های ارزان معمولا ساز هایی پر حجم هستند که بهتر است هنر جویان در خرید آن ها دقت کنند.

    بهترین آموزش سنتور

    هزینه آموزش سنتور

    کلاس‌های سنتور که در آموزشگاه های مختلف برگزار می‌شوند، کیفیت و هزینه‌های مختلفی دارند. اما باید در نظر داشته باشید که بهترین کلاس سنتور کلاسی است که استاد ماهری داشته باشد.

    موقعیت جغرافیایی کلاس، کیفیت استاد، پشتیبانی آموزشگاه و… از مواردی هستند که قیمت کلاس سنتور را مشخص می‌کنند.

    هزینه کلاس آنلاین سنتور

    مواردی که در بالا گفته شد بیش‌تر برای کلاس‌های حضوری است و قیمت کلاس آموزش‌ سنتور به صورت آنلاین صرفا به آموزشگاه و استاد بستگی دارد. درست است که نقش آموزشگاه موسیقی در تعیین قیمت یک کلاس بسیار مهم است اما برخی اوقات موسسات برای حفظ کیفیت کلاس‌های آنلاین مجبور به بالابردن هزینه‌ها هستند. آموزشگاه موسیقی هنر فارابی بامناسب‌ترین هزینه کلاس‌های آنلاین خود را برگزار می‌کند.

    آموزشگاه سنتور در شمال تهران

    اگر در شمال تهران زندگی می کنید و علاقه مند به شرکت در کلاس های آموزش سنتور به صورت حضوری یا مجازی هستید، آموزشگاه موسیقی هنر فارابی در خدمت شماست. این آموزشگاه در میرداماد، میدان محسنی، خیابان شاه نظری، پلاک ۳۱ و طبقه سوم واقع شده است.

    آموزش سنتور در تهران

    آموزشگاه موسیقی هنر فارابی با داشتن سال ها تجربه در رابطه با آموزش موسیقی به صورت حرفه ای و کشف استعداد در زمینه های مختلف موسیقی اعم از خوانندگی ، آهنگسازی و نوازندگی آماده ارائه خدمات آموزشی به هنرجویان عزیز می باشد. علاقمندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایند :

    ۰۲۱۲۲۹۲۰۸۸۸
    ۰۲۱۲۲۹۲۰۸۸۹
    ۰۹۳۳۵۶۰۶۰۶۶

    برای اطلاع از سایر خدمات آموزشی و ارتباط با ما به آدرس اینترنتی www.honarefarabi.com مراجعه فرمایید.

    همچنین برای دریافت خدمات حضوری می توانید به آدرس زیر مراجعه فرمایید

    آدرس: میرداماد،میدان محسنی، خیابان شاه نظری، پلاک ۳۱ (۲۰۰متر پایینتر از میدان محسنی بین کوچه نازآفرین و ابن سینا) طبقه سوم

    نتیجه گیری

    در این مقاله تمام تلاش خود را کردیم تا تمام نکات مربوط به آموزش سنتور را به زبانی ساده و روان برایتان شرح دهیم. اما به یاد داشته باشید که یادگیری سنتور مستلزم تمرین های مکرر و پی در پی است.

    برای یادگیری بهتر و حرفه ای تر سنتور می توانید از کلاس های حضوری استفاده کنید، اما در صورتی که قادر به یادگیری این ساز در بیرون از منزل نیستید، می توانید به صورت آنلاین نواختن سنتور را در منزل آموزش ببینید.

    سوالات متداول آموزش سنتور

    اگر تمایل دارید در آموزش سنتور از کتاب هم استفاده کنید، می توانید کتاب هایی مانند کتاب دستور سنتور پایور، کتاب پشنگ کامکار، کتاب سنتور مشکاتیان، ردیف صبا و میرزا عبدالله را تهیه کنید.

    اگر تا به حال تجربه آموزش آنلاین را نداشته باشید احتمالا تصور می‌کنید که کلاس‌های آنلاین بازدهی مناسبی ندارند و میزان تعامل با استاد در این کلاس‌ها بسیار پایین است، اما تجربه آموزشگاه موسیقی هنر فارابی نشان داده است که کلاس‌های آنلاین به شرط برگزاری به صورت اصولی می‌توانند بازده بسیار بالایی داشته باشند. در نتیجه، بد نیست در صورت کمبود وقت به کلاس‌های آنلاین آموزش سنتور هم فکر کنید.

    درست است که نقش آموزشگاه موسیقی در تعیین قیمت یک کلاس بسیار مهم است اما برخی اوقات موسسات برای حفظ کیفیت کلاس‌های آنلاین مجبور به بالابردن هزینه‌ها هستند. آموزشگاه موسیقی هنر فارابی بامناسب‌ترین هزینه کلاس‌های آنلاین خود را برگزار می‌کند.