در آموزشگاه موسیقی خوانندگی لرزش یا تحریر در صدا به تکرار دو نت پشت سر هم اما با ظرافت خاصی میگویند.
مثلا خواندن نت A بعد از اون #A دوباره برگشتن به A و دوباره تکرار #A و به همین صورت تا جایی که نیاز باشد.
این کار با نرم افزار تیونر هم انجام مشود اما خوانندگان حرفه ای هرگز سمت نرم افزار نمیروند
چون در هنگام اجرای زنده و کنسرت نمیتواند به خوبی موزیک را اجرا نماید.

نقش تحریر در هنرجویان کلاس موسیقی

تحریر در آموزش خوانندگی نقش عمده ای دارد .
زیرا در حقیقت میتوان گفت تحریر همان چیزی است که به موسیقی و آواز رنگ و لعاب میبخشد و قطعه ای را که میخوانید اگر تحریر مناسبی داشته باشد دلنشین تر و موثر تر میکند.

کافیست با کمی دقت و تامل بر وجه تمایزات موسیقی ایران با سایر ملل نگاه کنیم.
از جمله مهمترین این تفاوتها تحریر در موسیقی و آواز و تنوع آن در موسیقی اصیل ایرانی میباشد.
تحریر در واقع بالا رفتن و برگشتن یک یا چند نت بطور متناوب و متناسب است که با سرعت انجام میشود و اختصاص به آواز دارد.
و اجرای آن در ادوات موسیقی و سایر آلات بی معنی است و چندان خوشایند مزاج مخاطب نخواهد بود.
و زیبایی آن زمانی شکوفا میشود که از حنجره خواننده تولید شود.

تحریر چون قایقی است که خواننده میتواند احساس و مهارت خود را در آن گذاشته و در پهنه آهنگ روانه سازد.
هر چه خواننده مهارت اجرا در تحریر را داشته باشد.
و با محاسبه و دقت آن را ایجاد نماید به همان اندازه میتواند موج احساس خود را به نمایش گذارد.

این مهارت نیز مانند برخی از مهارتهای دیگر در موسیقی ایرانی دو وجهی است.
یعنی برخی افراد بطور فطری و ذاتی دارای حنجره ای خاص بوده و میتوانند لرزشها و بالا و پایین ساختن نتها را با سرعتهای مختلف در صدای خود ایجاد نمایند
و هم میتوان بطور اکتسابی با تمرین و تلاش این مهارت را بدست آورد.
در مورد انواع تحریر در موسیقی ایران بحث بسیار است.

در بیان این مطلب همین بس که موسیقی ایرانی و آواز خوانی در سبکهای مختلف موسیقی ایران زمین تحریر نقش عمده ای را ایفا میسازد و حذف آن از شکوه و جلال آن میکاهد.
حال به سراغ آموزش تمرین تحریر در صدا میرویم.

در مبحث آموزش آواز این تکنیک بر عکس آموزش کوتاهی که داره نیاز به تمرین زیادی داره.
برای اینکار باید دو نتی که خوندنشون براتون آسونه رو انتخاب کنید.
که ساده ترینشون هم همون نت لا و لا دیز هست .
ولی می تونه به سلیقه خودتون باشه که کدوم نت ها براتون ساده تر هستند.
ولی بهترین حالت خواندن نت های A و #A هستند که هر کدام ۵ تا ۶ بار در هر ثانیه تکرار شن.
که البته فعلا برای شروع لازم نیست در هر ثانیه ۶ تا ۶ بار تکرار کنید.

چگونگی آموزش تحریر در صدا در آموزشگاه موسیقی

خب حالا نوبت به شروع تمرین میرسه ،
اول باید به صورت آروم و منظم صداتونو بین این دو نت تغییر بدید.
نیاز نیست سرعت رو فعلا بالا ببرید.
وقتی احساس کردید که با سرعت کم به خوبی میتونی اینکارو انجام بدید
سرعت رو یک پله بالا تر ببرید و به همین صورت تا جاییکه به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.
دقت کنید که تمام این مراحل نباید ظرف یک ساعت تمام بشه.
شاید باید روز ها تمرین کنید تا سرعتتون رو بتونید زیاد تر کنید.
شاید به نظر برسه که می تونید ظرف یکی دو ساعت به نتیجه برسید
ولی دقت داشته باشد که شاید بتونید همون موقع بهترین ویبریت رو داشته باشید
ولی در موقع مورد نیاز و موقع خوندن ترانه و ظبط یا اجرای زنده نمیتونید نتیجه مطلوب رو کسب کنید
مگر با تمرین های متداوم و پله پله.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *